Hoe krijg je een baby in een goed slaapritme?

13 jan 2021

Slaapcycli, die net zo persoonlijk zijn als vingerafdrukken, krijgen vorm in overeenstemming met de ontwikkeling van de baby op andere gebieden. Maar door gewoontes te creëren voor het slapengaan, altijd passend bij uw leeftijd, kunt u goed uitrusten, zoals het respecteren van uw ontwaken en naar bed gaan, zelfs als u feest. Met behulp van een Baby Slaapcoach zoals de kinderslaapcoaches van Slaapkops kunt u externe hulp gebruiken voor het slaapschema van een baby. Hierbij heeft u alvast enkele slaaptips:

  • Een pasgeborene  slaapt 16 of 17 uur per dag. Hij wordt gewoonlijk elke drie of vier uur wakker, meestal om te eten, en blijft één tot twee uur achter elkaar wakker, een tijd die geleidelijk zal toenemen.
  • Na anderhalve maand  beginnen de slaappatronen van de baby de licht-donkercycli te volgen. Het kind begint ‘s nachts meer te slapen.
  • Na drie maanden slaapt 70% van hen vijf uur achter elkaar.

Baby’s van 3-6 maanden

  • Na vier maanden is de baby meer verbonden met zijn omgeving en voelt hij al aan wanneer het tijd is om te eten, te baden of een wandeling te maken.
  • Hij blijft langer wakker in zijn wieg, hoewel hij ‘s ochtends en’ s middags een dutje doet.
  • ‘S Nachts is het waarschijnlijk dat u het niet langer hoeft in te nemen en een langere slaap (meer dan zes uur) te consolideren, waarin u minstens twee keer wakker wordt, hoewel u meestal alleen weer in slaap valt.

Strategie

Het is de ideale tijd om voor haar de basis te leggen om te leren slapen.

  • Tijdens dutjes moet het kind het zonlicht waarnemen en wennen aan de dagelijkse geluiden in huis.
  • ‘S Nachts moet er duisternis en stilte zijn, zodat je dag en nacht begint te onderscheiden.
  • We kunnen het pre-slaapritueel al introduceren , dat bestaat uit het uitvoeren van een reeks rustige activiteiten, zoals een warm bad of een ontspannend spelletje in de late namiddag, zodat het kleintje het kan associëren met het moment van slapen.
  • Het is ook de gelegenheid om te overwegen om naar zijn eigen kamer te verhuizen , aangezien ongeveer zeven of acht maanden het stadium van verlatingsangst verschijnt, wat verandering moeilijk kan maken.

Baby’s van 6-12 maanden

  • De baby begint te communiceren met zijn omgeving en alles trekt zijn aandacht.
  • U hoeft minder vaak te eten, waardoor uw slaap minder afhankelijk is van voedsel.
  • Over het algemeen slapen ze ongeveer 12 uur per dag met twee dutjes gedurende de dag (sommigen stoppen met het ochtenddutje rond het jaar van hun leven).
  • Krijg ‘s nachts meer uren achter elkaar slaap.
  • Vanaf 8-10 maanden beginnen slaapschema’s van baby’s vergelijkbaar te zijn met die van volwassenen.

Strategie

Het is tijd om het pre-slaapritueel te consolideren en eraan te wennen om alleen te slapen.

  • Er zijn kinderen die het heerlijk vinden om een ​​verhaal verteld te worden (wat meestal altijd hetzelfde is), anderen zingen voor hen, anderen liggen liever omringd door hun poppen en spelen een beetje met ze of vermaken zich met de tekeningen van hun favoriete boek.
  • Dit ritueel brengt hem in een positie om te slapen, maar we moeten niet bij hem blijven tot hij in slaap valt. Na het voltooien van het ritueel moeten we afscheid nemen en de kamer verlaten, zodat hij alleen kan slapen.
  • Misschien word je ‘s nachts wakker en huil je om jezelf alleen te vinden om onze aanwezigheid op te eisen. Om deze reden is het «overgangsobject», of wat hetzelfde is, uw favoriete deken pop essentieel, aangezien het u ‘s nachts veiligheid geeft.