Waar koop je een Yquem? Wijnpromotor

28 apr 2016

Een Yquem drink ik de laatste tijd niet meer dagelijks. Ik denk dat dit voor vrijwel iedereen in de wereld geldt. Yquem is de duurste witte wijn van de wereld, wordt niet geproduceerd wanneer de druiven niet aan een bepaalde kwaliteit voldoen. Château d’Yquem ligt in het dorpje Sauternes in de Bordeaux en is waarschijnlijk de beroemdste en meest exclusieve (zoete) witte wijn ter wereld. Dus de kans dat men dagelijks een Yquem drinkt is minimaal. Mijn eerste Yquem dronk ik toen ik 16 jaar oud was. Ten tijde van de film “Easy Rider”. Geïnspireerd door deze film (twee hippies met lange haren, trekken de wereld in met hun motoren) besloten we, een vriend en ik, met de brommer naar een camping iets ten zuiden van Barcelona te gaan. De woorden internet en mobieltje bestonden nog (lang) niet. De voorbereiding werd gemaakt op basis van overzichtskaarten van de ANWB en campinggidsen. De eerste rit was gepland van Amsterdam naar Mons (Bergen) in België, dicht bij de Frans grens. Daar kwamen we vroeger dan verwacht, besloten toch maar op de camping te overnachten en gingen ergens bier drinken. Vanaf Mons was de planning de volgende dag op een camping iets ten Noordoosten van Parijs te overnachten. Ook hier kwamen we veel vroeger aan dan gedacht, ook hier besloten we toch maar te overnachten. ´s Avonds, natuurlijk vergezeld van bier, besloten we de campinggids te laten voor wat hij was, onderweg kwamen we voorbij zoveel campings die er niet instonden, dat zou wel zo blijven. En onze planning was te voorzichtig, het ging sneller dan we dachten, dus waarom niet gewoon doorrijden. De volgende ochtend gingen we weer op pad en kwamen inderdaad aan verschillende campings voorbij die niet in de campinggids vermeld stonden. Onze voorbarige conclusie bleek echt te kloppen. Dus reden we voorbij de geplande camping in Auxerre om enkele uren later op een camping bij Nevers in de buurt te overnachten. Het leek een goed plan en op die manier zouden we een dag eerder op de plaats van bestemming aankomen. Het geplande doel voor de vierde dag was Clermont Ferrand, maar op basis van onze camping theorie, konden we duidelijk verder. Inderdaad kwamen we vroeg in de middag reeds in Clermont Ferrand aan en hadden we weer meerdere campings gezien die niet in de campinggids stonden. Dus besloten we, natuurlijk, verder te gaan richting St. Flour. Net buiten Clermont Ferrand moesten we een behoorlijke berg omhoog en daar boven aangekomen leken we ineens op de maan te zijn beland (achteraf bleek dit het Vulkaan park te zijn). Nergens was nog een huis te bekennen, onderweg kwamen we geen auto´s of wat dan ook tegen, wanneer we stopten en de brommers uitschakelden, hoorden we niets dan de natuur. In eerste instantie prachtig, echter toen van mijn brommer de benzine op raakte en we sinds Clermont Ferrand geen camping, maar ook geen benzinepomp en geen mens meer waren tegengekomen en het ook nog eens schemerig begon te worden, werden we toch wat onrustiger. Met wat benzine overhevelen uit de brommer van mijn vriend, konden we in ieder geval weer verder. Net toen we toch echt wat ongerust begonnen te worden, het was al donker en we wisten echt niet wat ons nog te wachten stond, kwamen we in een gehucht aan. In dit gehucht was een restaurant, niet zomaar een restaurant, maar een zeer goed en duur restaurant. We vroegen of we onze brommers mochten parkeren en in de tuin onze tent op konden slaan. De eigenaar vond het zo geweldig dat twee jongens op de brommer uit Amsterdam voorbij kwamen, dat hij ons een heerlijk maal gaf en we als dessert kaas met een heerlijke zoete witte wijn kregen. Op de fles stond een “Y” afgebeeld. Nu weet ik dat het Yquem was, echter wat ik tot op de dag van vandaag weet ik niet meer hoe het restaurant en het gehucht heette, jammer genoeg…