Optimale zakelijke communicatie

27 sep 2016

Voor onderneming is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn en de telefoontjes goed afhandelt. Toch blijkt uit onderzoek dat de bereikbaarheid van ondernemingen sterk tegenvalt en dat de zakelijke communicatie ook niet optimaal is. Terwijl dit de dingen zijn die van belang zijn als het gaat om de reputatie van een bedrijf. Wanneer klanten niet goed worden geholpen aan de telefoon zorgt dat voor een negatieve associatie bij een bedrijf. Het is daarom van belang dat ondernemingen bewuster worden op het gebied van zakelijke communicatie. Vooral als het gaat om de zakelijke communicatie door middel van de telefoon. Wanneer een gesprek niet professioneel verloopt, kan dit ervoor zorgen dat de eerste indruk dat een klant van een bedrijf heeft vrij negatief is.

Hoe zorg je nou eigenlijk ervoor dat de zakelijke communicatie binnen u bedrijf op een professionele manier verloopt. Er zijn verschillende aspecten waar er op gelet moet worden. Een van de eerste dingen waar er op gelet moet worden is de manier waarop de telefoon beantwoord dient te worden. Het klinkt vanzelfsprekend maar het gaat bij heel veel ondernemingen mis. Wanneer de telefoon wordt opgenomen is het belangrijk om niet slaperig of verveeld te klinken. Probeer de telefoon op een enthousiaste manier op te nemen. Hierbij is intonatie heel erg van belang. Groet de beller en vermeld de naam van het bedrijf en introduceer jezelf. Daarna vraag je beleefd waar je de beller mee kan helpen. Het is ook altijd aan te raden om een pen bij de hand te hebben. Op deze manier kun je meteen een naam noteren. Het is altijd beleefd om ten minste een keer in het gesprek de naam van de beller te noemen.

Wanneer je als onderneming niet in staat bent om alle telefoontjes te beantwoorden kun je nadenken over een antwoordservice. Er zijn verschillende inbound callcenters die een dergelijke telefoondienst aanbieden.

https://www.bizziphone.com/